Virtuaalikoulun kulunut vuosi

Virtuaalikoulun lukuvuosi on pikkuhiljaa päättymässä. Saamen kulttuurin luennot jatkuvat vielä ja meillä on tarkoitus järjestää yksi lyhyt saamen kielen kertauskurssi opiskelijoillemme. Kertauskurssilla kokeilemme hieman erilaisia ympäristöjä kuin mitä tähän asti olemme käyttäneet ja toivon mukaan saamme uusien ympäristöjen käytöstä hyödyllistä kokemusta, jota voimme hyödyntää sitten ensi vuoden pitkillä kursseilla. Näin alustavasti olemme suunnitelleet käytettäväksi Facebookin suljettuja ryhmiä, Google sivuja ja wikiä (LearnLincin lisäksi). Kirjoittelemme kertauskurssin osalta kokemuksista lisää kun niitä tulee.

Kulunut vuosi virtuaalikoulussa sujui pääasiallisesti hyvin, vaikka opiskelijoita ja pitkiä kursseja olikin ennätysmäärä. Kursseille valittiin 15 opiskelijaa, joista osa karsiutui pois, kuitenkin valtaosa opiskelijoista suoritti kurssit onnistuneesti loppuun asti. Siitäkin huolimatta, että ajan järjestäminen opintoihin oli osalle opiskelijoista hankalaa erilaisten kiireiden ym. takia. Teknisiä ongelmiakin oli jonkin verran, mutta mitään suurempia ongelmia, jotka olisivat muodostuneet esteeksi opiskelijoille ei juurikaan ilmennyt. Ongelmia oli eniten LearnLincissä seuraavien asioiden suhteen:

  • Yhteysongelmat (n. 40%)
    Yhteysongelmissa ongelmat johtuivat pitkälti mokkula -yhteydestä. Tässäkin mielenkiintoista oli se että etelässä olevilla opiskelijoilla oli lähestulkoon poikkeuksetta huonommat mokkula -yhteydet kuin pohjoisessa opiskelevilla (vaikka pohjoisessa 3G-tukiasemat ovatkin harvemmassa, on verkon käyttäjiä kuitenkin huomattavasti vähemmän kuin etelän tiheään asutuilla alueilla).
  • Ääniongelmat (n. 40%)
    Osa ääniongelmista liittyi yhteysongelmiin, mutta perinteisiä ääniongelmia olivat opiskelijan äänien puuttuminen tai se, että luokkahuoneen äänet eivät kuuluneet opiskelijoille. Valtaosa ääniongelmista korjaantui audiowizardin ja luokasta poistumisen avulla. Varsinkin Mac -käyttäjille em. toimenpiteet muodostuivat jo jonkinlaiseksi rutiiniksi, jonka he joutuivat melkein joka tunnilla tekemään.
  • Ryhmätyöskentely (n. 20%)
    Ryhmätyöskentelyssä ongelmat olivat pitkälti yhteisöllisessä työskentelyssä ja huonoissa yhteyksissä. Esimerkiksi pariharjoittelussa; jos toisen osapuolen yhteys oli huono ei toisenkaan osapuolen opiskelu onnistunut (puhe saattoi välillä pätkiä pahastikin ja sen lisäksi wordin jakaminen teki kyllä selvää tehokkaasti sen ryhmän pariharjoittelun mielekkyydestä ja mukavuudesta). Tosin osasimme opettajan kanssa ensimmäisten ryhmätöiden jälkeen jo varautua ongelmaan ja opettaja oli laatinut itsenäisiä harjoituksia niille, jotka eivät ryhmätyöhön pystynyeet kunnolla osallistumaan.

Yleisesti ottaen tekniikka ja työvälineet tuntuivat olevan opiskelijoilla hyvin hallussa, vaikka osa opiskelijoista ei juurikaan tietokoneita ollut käyttänyt. Etäopiskelussa suurimpana haasteena on ehkä juurikin se tekniikka ja uudenlaisten teknisten asioiden oppiminen ja muistaminen. Tietenkin toisto on hyvä muistamisen keino ja sitä kursseilla kyllä ihan kiitettävästi tehtiinkin. Voisi ajatella, että kielen oppimisen lisäksi, opiskelijat oppivat myös yleisesti tietotekniikka. Vähän niinkuin kaksi kurssia samalla kertaa, negatiivisessa ja positiivisessa mielessä. Toivon mukaan tekniikan oppimisesta oli niin paljon hyötyä, että opiskelijat pystyvät käyttämään oppimaansa mussakin yhteydessä kuin kielen etäopiskelussa.

Muutoksia kuluneen lukuvuoden koulutuksissa oli aiempien lukuvuosien koulutuksiin verrattuna jonkin verran. Mm. koeformaatti koki täydellisen muutoksen, tekstimuotoisia kokeita monipuolistettiin yleisten kielitutkintojen kokeita simuloiviksi. Kuluneen lukuvuoden kokeissa hyödynnettiin mm. aukkotehtäviä, kuunteharjoituksia, luetun ymmärtämisharjoituksia ja puheharjoituksia. Tämä uusi koeformaatti sai positiivista palauteta, varsinkin aiemmilla kursseilla mukana olleilta opiskelijoilta.

Palautteista poimittua
Keräsimme myös jokaiselta koulutustasolta palautetta, jossa kysyttiin yleisesti opetukseen, sisältöön ja tekniikkaan liittyviä asioista. Palautteet olivat pääasiallisesti erittäin positiviisia ja jotkut oppilaat olivat aidosti yllättyneitä siitä, kuinka helppoa ja tehokasta tietoverkkojen kautta tapahtuva opiskeleminen on. Vaikka heillä saattoikin etukäteen olla hieman ennakkoluuloja etäopiskelua kohtaan. Palautteissa annettiin myös hyviä kehitysideoita kuten säännöllisten sanakokeiden pitäminen kertauksena ja tukiopetuksen järjestäminen. Nämä kehitysideat otettiinkin käyttöön heti palautteiden keruun jälkeen. Opiskelijoiden motivaatiosta hyvänä ja ehkä hauskanakin esimerkkinä oli yksi tukiopetus -sessio (normaalien kokoontumisten ulkopuolella) jolloin lähestulkoon koko ryhmä tuli paikalle. Tästäkin voi päätellä sen, että intoa ja motivaatiota saamen kielen opiskelemiseen on, paljon.

Positiivista palautetta tuli erityisesti seuraavista asioista:

  • Koulutuksen sisältö
  • Opettajien asiantuntemus, opetusmenetelmät ja opetustaito
  • Oppimateriaali
  • Tukipalvelut

Kritiikkiä opiskelijat esittivät seuraaviin asioihin liittyen:

  • Kokoontumiskerrat liian usein (2 kertaa viikossa kokoontuminen niin että yksi päivä välissä)
  • Välillä ilmenneet tekniset ongelmat (äänien pätkiminen ja kuulumattomuus, äänessä viivettä jne.)
  • Liian tiivis opetustahti
  • Tiedotus (tiedotus kursseilla tapahtui pitkälti sähköpostin ja moodlen kautta, mikä vaati myös opiskelijoilta näiden välineiden aktiivista seuraamista)

Kokonaisarvosanaksi kyselyyn vastanneet 70% opiskelijoista antoi Erittäin tyytyväinen. Loput olivat ”vain” tyytyväisiä, mistä voi päätellä että hieman löytyy vieläkin parantamista kurssien tekniikan ja toteutuksen suhteen (jos asiaa haluaa oikein kriittisesti tarkastella). Osa ongelmista on tietenkin sellaisia, joihin emme itse voi juurikaan vaikuttaa, mutta yritämme parhaamme mukaan löytää ongelmatilanteisiin ratkaisuja niin, että ongelmista ei muodostu estettä opiskelulle.

Yhteenveto:
Saamen kielen ja kulttuurin etäopetukselle on selvästikin tarvetta paikallisesti ja valtakunnallisesti. Joka vuosi kursseille hakee entistä enemmän opiskelijoita ja olemme saman haasteen edessä, joka meillä on ollut alusta alkaen, resurssimme eivät riitä vastaamaan kysyntään. Tilanne toivon mukaan paranee Sápmi Miehtá -projektin myötä.

Vaikka etäopiskelu tapahtuukin teknisissä ympäristöissä, tekniikka on kuitenkin jo niin kehittynyttä ja helppokäyttöistä ettei opiskelijan tarvitse omata tietotekniikka-alan koulutusta tai olla luonteeltaan teknisesti orientoitunut. Kuka tahansa voi opiskella menestyksekkäästi tietoverkoissa, vaikka kokemusta muuten ei tietotekniikasta olisikaan. Kärsivällisyyttä ja motivaatiota etäopiskelu kyllä vaatii (ettei asiasta liian ”ruusuista” kuvaa tulisi), mutta sen puutetta ei opiskelijoidemme keskuudessa ole juuri ollut. Vaikka etäopiskelu voi tuntua yksinäiseltä puurtamiselta ilman sosiaalisia kontakteja ja aitoa luokkahenkeä, muodostuu virtuaaliluokassakin yllättävän helposti kannustava ja positiivinen yhteishenki.

Tämän vuoden kokemusten ja opiskelijoilta saatujen palautteiden pohjalta pyrimme myös ensi vuonna jatkamaan samalla linjalla, eli tarjoamaan opiskelijoillemme laadukasta ja mielenkiintoista koulutusta tietoverkkojen kautta. Kehitystä kurssien toteutuksen ja käytäntöjen suhteen luonnollisestikin tapahtuu, koska pääsemme tekemään työtä Sápmi Miehtá projektin kautta yhteistyössä entistä suuremman joukon kanssa. Uskomme, että opiskelijatkin kokevat tämän kehityksen positiivisena.    

Tämä pitkä postaus on hyvä päättää muutamaan opiskelijoilta saatuun palautteeseen:

”Olen todella tyytyväinen, että tällaista koulutusta saa, se on tämän päivän ihmiselle sopivaa”

”Kurssi on vastannut odotuksiani, jopa ylittänyt ne, opetus on ollut haastavaa ja apua on heti saatavilla kun sitä on tarvinnut”


Mainokset

2 responses to this post.

  1. Posted by tiina r on 2.5.2011 at 21.45

    Hei,
    kiva kuulla että virtuaalikoulutus on jatkumassa ja ehkä jopa laajenemassa.
    Voisiko tämän sivun kautta ilmoitella aina kun jollekin kursille alkaa hakuaika? Välillä työ- tai lomakiireiden vuoksi unohtuu seurata Sogsakkin sivuja, mutta jos täältä saisi kerran ilmoituksen sähköpostiin, niin pysyisi ajan tasalla.
    HYvää kevättä kaikille virtuooseille ja muille virtuaaleille!
    Tiina

    Vastaus

  2. Posted by Eeva-Liisa Rasmus on 6.5.2011 at 15.17

    Hei,
    Onnistuu ilmoittaminen myös tätä kautta. Sápmi Miehtá hankkeelle kehitetään parhaillaan portaalia, johon tulee RSS-syötteet ja sähköpostilista, jonka avulla voimme tiedottaa koulutuksista niistä kiinnostuneille.
    Eeva-Liisa

    Vastaus

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: